Jom tgk ada apa kat sini
AMARAN : Blog ini psl makanan je tau, segala kenaikan berat badan ditanggung sendiri

July 28, 2011

Ikan Patin Gulai Tempoyak Aurora

Semalam daling beli ikan patin, x tau knape beli, dia x suka sgt mkn ikan patin ni, pelik gak dia beli, tapi x pe la x yah ty banyak org dh beli masak je la kan, kak aurora ikan patin ni ibarat org mgntuk kasi bantal, nak2 kalau masak tempoyak haha, so ty daling dia msk apa ikan patin ni nk bakar ke nk masak tempoyak, kak aurora x kisah mana2 pun, tapi lam hati mengharap dia jwb msk tempoyak hahaha... dia kata sukahati la mana2 pun  boleh, kak aurora ty lagi masak tempoyak boleh?? dia cakap ok je... yayyyyy bersorak dalam hati kekeke... so dgn pantas kak aurora sediakan bahan2 dan masak,, sedapp sesgt hehehe... 

amacam, best tak??

Bahan-bahan
1 ekor ikan patin 
4 ulas bwg merah kecil
1 biji bwg merah (india)
1 ulas bwg putih
3-5 sudu besar tempoyak 
300ml air (sukat ikut keperluan, kalau nk kuah byk letak byk air)
5-7 biji cili padi (ikut keperluan)
1 inci kunyit hidup (kalau x de kunyit serbuk pun ok)
Timun (x nk letak pun x pe)
Daun kesum
Bunga Kantan (x de pun x pe, kalau ada lagi kick)
Gula & Garam 

Ikan dipotong 3-4 bahagian & perah asam limau, biarkan dlm stgh jam
Bwg merah, bwg putih, kunyit & cili di kisar/ditumbuk, masukkan dalam periuk bsama ikan, daun kesum & bunga kantan, api mestilah sederhana, bila dh hampir menggegelegak masukkan garam, gula & asam gelugur, perlahankan api tunggu sehingga meggelegak, setelah ikan masak, angkat & hidangkan... 

mudah bukan.. hehehe

ni resipi turun temurun tau...

2 comments:

  1. huiiii mak aiii... tengok lama2 boleh batal pose ;-)

    ReplyDelete